Een leerrijke dag te Lissabon

4 februari 2014 - Lissabon, Portugal

7.30 uur. Deze morgen is Mevr. Nobels ons komen wakker maken. Maar wij waren doodmoe, omdat we heel laat zijn gaan slapen. We moesten ons snel klaarmaken omdat er een drukke dag te wachten stond.

8.30 uur. Aan tafel, lekker aan het onbijten en nu snel gaan aankleden. Iedereen was klaar om 9.30 uur. Start van onze leerrijke dag.

Torre de BelemEerste stap naar buiten, wat een heerlijke wind. Samen gingen we naar de bushalte die zich in onze straat bevindt, Rua Aurea. We namen de bus 714 met de lokale bevolking. Dertig minuten op de bus, het was een beetje vermoeiend maar we hebben wel Lissabon ontdekt. Om de Torre de Belem te bezoeken moesten we wel een eindje stappen. We kregen een inleiding over het monument door ons klasgenoot, Abdel.

Voor dat we het monument binnen gingen hebben we een maquette gevonden. Mevr. Daems legde ons uit dat de maquette bedoeld is om blinden en slechtzienden een beeld te geven van hoe het monument eruit ziet. We zijn binnengegaan en hebben het monument van de kelder tot de top bezocht. Van boven hadden wij een mooi uitzicht.

Dichtbij de Torre de Belem bevindt zich de Padraõ dos descubrimientos. Een monument ter ere

Mosteiro dos Jeronimos

van Hendrik de Zeevaarder en de ontdekkingsreizigers van Portugal waaronder Vasco de Gama. De lift die ons naar de top van het monument bracht, heeft ons de kans gegeven om voor de tweede keer te kunnen genieten van een prachtig uitzicht op Mosteiro dos Jeronimos. Eveneens onze volgende stop. Om er te geraken maakten we een wandeling door de Franse tuin. Zowel de grootte van het klooster  als de manuelische stijl van het gebouw waren heel indrukwekkend.  De uitleg gegeven door de leerkrachten was noodzakelijk om de cultuur en de religie te appreciëren.

Spijtig genoeg begon het toen te regenen. Rond 14u30 was het eindelijk tijd voor een welverdiende middagpauze. Voor de gezelligheid hebben we besloten om samen inkopen te doen en te eten in de hostel.

Er stond een verrassing in het programma op ons te wachten. Mevr. Daems en Mevr. Nobels verwachtten ons om 16u in de gemeenschappelijke ruimte.

De verrassing was namelijk een quiz over Lissabon. Er werden groepjes van drie gemaakt, en we moesten antwoorden op 15 verschillende vragen. Maar tussen de vragen in, waren er bonus rondes. Tijdens de bonus ronden moesten we een Portugese specialiteit proeven met de ogen toe en raden wat het was. Eveneens had één leerling van elk groepje drie minuten de tijd om zoveel mogelijk kleren aan te trekken en bij de laatste moesten we verschillende monumenten uitbeelden. Op sommige momenten tijdens de quiz kwamen we niet meer bij van het lachen.

Farah, Sarah & Kawtar

1. Erwin De Mulder:
    5 februari 2014
    Hebben jullie tijdens de quiz Pasteis de Belem geproefd?
  2. GO! atheneum Toverfluit:
    5 februari 2014
    Ja wij hebben het geproefd en het was heel lekker. Misschien brengen wij u een portie mee.
  3. Erwin De Mulder:
    Misschien? Zeker!!!!! ;-)))