Sportieve dag @ Lissabon

5 februari 2014 - Lissabon, Portugal

's Morgens kwam Mevr. Nobels ons om 7.30 uur wakker maken. We maakten ons klaar en gingen daarna eten. De afspraak aan het onthaal was om 9u stipt. Toen iedereen aanwezig was vetrokken we, en stapten we ongeveer 5 km over steile wegen tot het Kasteel S. Jorge de Arroios. Aangekomen in het kasteel, legde Kawtar Dibiani en Gjyliza Jaupi de geschiedenis ervan uit. Daarna zijn we op de kasteelmuren gaan wandelen. Nadien hebben we de omgeving bezocht.

Colombo

Na het bezoek aan het kasteel, hebben we de metro genomen om in het commercieel centrum "Colombo" iets te gaan eten. Om 12.30 uur kwamen we bij het commercieel centrum aan en kregen we een middagpauze tot 14 uur.

Het stadiumNa de middagpauze gingen we naar het stadium "Benfica". Tijdens het bezoek werden we begeleid door een gids. De gids legde eerst de historiek uit van het stadium. We zagen een maquette van het oude- en nieuwe stadium. Eveneens kregen we een uitleg over de ecologische investeringen. Ze recycleerden het cement van de vorige stadium om daarvan gebruik te maken in de nieuwe stadium van Benfica. We volgden daarna de gids naar het stadium en ze toonde ons alle zalen die er waren zoals: sauna, sportzaal,... Toen gingen we een kijkje nemen in de VIP box, daar zitten de voorzitters en de staff van de thuisploeg en de tegenstanders. Om de tegenstanders ongeluk te brengen moet de voorzitter van de tegenstanders op stoel 13 plaatsnemen. Toen de gids uitleg gaf, zagen we verder op het veld de adelaar, het levend symbool van Benfica. Aan het begin van elke thuiswedstrijd vliegt de adelaar over het stadium en komt nadien neer in het midden van het veld. Gelukkig hebben we de kans gehad om dit mee te maken tijdens hun dagelijkse training. Na het bezoek aan het stadium gingen we het museum bezoeken. In het museum stonden o.a. alle trofeeën van Benfica. We gingen een simulator in, en keken daarna naar een kleine filmfragment. Toen we het bezoek beëindigden gingen we allemaal terug  naar het hostel. Toen we  uit de metro stapten vergiste Mevr. Nobels zich  van uitgang en moest het merendeel van de groep een grote omweg maken om aan de hostel toe te komen.

Museum Benfica

Op de hostel aangekomen gingen we eten. Als eerst hebben we een pompoensoep gehad met als bijgerecht sla, daarna hebben we een lekkere lasagne met tonijn gegeten en als dessert kregen we een aardbeientaart. Het was wel lekker maar een beetje warm...!

Hafid, Maria en Cristiana

1. Erwin De Mulder:
    7 februari 2014
    Mooi! De juiste route vinden is wel een belangrijke competentie ;-) voor een leerkracht aardrijkskunde. Kom wel thuis!